Tamoxifen i 1350 dagar till

Jag börjar hata biverkningarna som börjat göra sig påminda.

För en vecka sedan började jag seriöst att fundera på att sluta med dem. Ja faktiskt.

Jag som skrivit tidigare och rådde kvinnor i min situation att fortsätta med dem trots biverkningar. Nu står jag knappt ut själv längre.

I augusti har jag ätit Tamoxifen i 1 år och har 4 år minus två månader kvar.

För att få ordning på mina torra slemhinnor har jag ätit Membrasin, havtornskapslar som normaliserar slemhinnorna i underlivet. Det har funkar bra. På grund av glömska att köpa hem när de tog slut så var jag utan i en dryg månad. På den tiden hann slemhinnorna bli lite torra även i näsborrarna.

Jag vet inte ifall Membrasin även kan ha bra effekt och hålla vallningar borta för jag har inte besvärats så där jättemycket av det. Snarare tvärtom, att jag får frysningar eller vad det heter. Fryser mer än jag blir varm.

Men nu i nja 6 veckor har det blivit jäkligt jobbigt. Minsta lilla ansträngning så blir jag jättevarm. Cykla i minsta lilla uppförsbacke så svettas jag och blir svettig i hårfästet.

Fräscht! Jag har jobbat en del den senaste tiden på ett ställe, som Office Assistant och receptionist. Det är inte så fräscht att bli så här varm åtskilliga gånger om dagen.

Inte nog med det. Stelheten i kroppen, nerver i tårna som kommer i kläm i skorna oavsett vilka skor jag har och på jobbet är det ju ofta klackar som gäller, och klänning eller kjol. Inte lågskor precis.

Dessutom ska man ju se trevlig och fräsch ut. Jättesvårt att klä sig.

Jävla Tamoxifen. Förstör så mycket. Och ska samtidigt hjälpa mig att hålla C borta.

Men en biverkning är att det är ökad risk att få livmoderhalscancer när man käkar Tamoxifen.

När jag var på väg att sluta ta dem så funderade jag på vad som är värst ; att riskera livmoderhalscancer eller riskera att dö i annan cancer.

Googlade och hittade detta:

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Temaartikel/2017/02/Biverkningar-vid-antihormonell-behandling-paverkar-foljsamhet/

Det omnämns i texten att Citalopram minskar värmevallningar och förbättrar humöret. Hmmmm. Jag googlade igen eftersom jag inte vet vad citalopram är för något.

Nu vet jag. Antidepressiva piller . Nej tack.

Det jag läste i denna länk fick mig att förstå allvaret om jag avbryter behandlingen. Så jag fortsätter överväga hur jag ska göra och vilken risk jag tar om jag slutar.

https://www.lakemedelsvarlden.se/hog-dodlighet-vid-avbruten-tamoxifenbehandling/

Jävligt trött på dessa biverkningar. Vaknar av att händer och armar är bortdomnade. På kvällarna är det oftast fötterna som domnar. Dessutom kramp i ben, lår, fötter hur lätt som helst när jag ligger i sängen. Och nej: jag ligger bara i sängen i runt 8 timmar per dygn .

Kanske, kanske dämpas biverkningarna med tiden men när då?

Har ju ungefär 1350 piller kvar att ta. Minus de jag glömmer, för jag glömmer dem ibland.

Jävligt less på detta!

Författare: AnnaBloggar.com

Jag tar ut glädje i förskott. Det värsta som kan hända är att jag varit glad i onödan.

11 reaktioner till “Tamoxifen i 1350 dagar till”

  1. Jag har tagit Tamoxifen i 6 månader nu, ledstelheten och likgiltigheten är värst just nu tycker jag. Hade förfärliga vallningar och svettningar i början, men fick akupunktur av en sjukgymnast och det blev faktiskt en klar förbättring. Ger tydligen ökade endorfiner och det har samma effekt på ”termostaten” som östrogen. Därför kan även träning ha effekt, men det orkar jag inte just nu.
    Det var onkologen som tipsade om akupunktur, erbjöd också antidepressiva, men det vill jag helst slippa.

    Gilla

  2. Ok, ja har 3 458 kvar och förstår precis hur du känner det. Är det så här livet ska se ut och är det värt det? Läser ofta om karmastudien och de resultat de hitintills sett och det är att vi troligtvis äter en större dos än vi behöver. Att t.o.m 1/10 del av dosen är tillräcklig för samma skydd och dessutom nästan utan biverkningar. Men än så länge är det bara studier tyvärr…
    Googlar man på ”Taking a break from Tamoxifen” så får man upp ungefär 1.5 miljoner resultat. Det visar nog hur kvinnor känner det. Själv funderar jag på att ”glömma” tabletterna hemma när jag åker 8 dagar till Hongkong och sedan fortsätta som vanligt.
    En kvinna i min cancerehabgrupp fick cancer i andra bröstet 3 år efter det första trots att hon åt Tamoxifen. Hur fan ska man göra?

    Liked by 1 person

    1. Hittade dina kommentarer i spamfiltret ja. Jag fattar inte varför de hamnar där titt som tätt. Jag tänkte på dig Maria, som ska käka Tamoxifen dubbelt så länge som jag. Usch säger jag bara. Ja jag hade gärna dragit ner på dosen. Jag fattar att du gärna vill glömma pillrena när du ska ut och resa. Jag tycker det är förfärligt att man kan åka på bröstcancer igen fastän man käkar Tamoxifen eller liknande. Jag funderar fortfarande på vad som är värst: att riskera livmodercancer eller riskera BC igen. Jag vet inte.

      Gilla

  3. Har haft väldig värk i svanken samt hö knä och ben. Läste precis om att det kan vara cellgifterna som ger detta. Har även fått öronsus, det är kanske också från cellgifterna.
    Jaa, det är så märkligt att det kommer ca 1 år efter avslutad behandling.

    Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s